GCAP - My Vision Board

Assalamualaikum.

1st assignment yang diberi oleh Mr. Ben adalah vision board. What? Vision board? Menatang apa pulak tu ha. Ok, yang sebenarnya vision board ni salah satu medium perantaraan di antara kita dan cita-cita kita. Maksudnya apa yang kita nak target pada masa hadapan.

Melalui vision board ni jugak, ianya secara tak langsung dapat menolong setiap orang dalam mendapatkan apa yang diinginkannya. Sebagai contoh dalam masa 5 tahun dari sekarang, apa yang kita nak dapat. Kawen, kereta, berkasih sayang? Haa, macam tu la. Sebagai contoh macam dekat bawah ni :


Yang ni macam sarat sangat dengan gambarkan. It' s ok sebenarnya. Melalui vision board ni jugak kita dapat lihat personaliti seseorang tu. Sama ada dia jenis yang santai, serabut, berdikari atau sebagainya. Korang, tips nak buat vision board ni senang aje. Korang cuba ramalkan apa akan terjadi 5/10/15 tahun akan datang. Haa, dari situ korang boleh translatekan segala apa yang ada kat minda tu ke dalam kertas. Tak kisah la kertas apa. Mahjung boleh, manila card pun ok. Kalau boleh ianya betul-betul melambangkan apa yang korang nak. Jangan hanya tampal benda yang bukan-bukan aje. Tu namanya sampah. Bukan lagi vision board. Dalam erti kata lain, korang kembali ke zaman sekolah rendah. Buat kolaj, tampal macam-macam gambar dan perkataan yang bersesuaian. Apa yang penting, pastikan ianya jelas, ringkas dan nyata. Nanti tak ada la serabut je mata bila memandangnya. Itu saja.

Fuh! kemain panjang intro kali ni. Ok, fokus balik dekat assignment tu. Tugasan kami senang aje. Cuma buat vision board yang berkaitan dengan career timeline. Kena ada kekuatan, kelemahan dan juga skill yang diperlukan untuk capai apa yang kita hajatkan tu. Nampak senangkan? hee. This is an individual presentation! Homai! Tapi tak apa. Kita redah aje. Kata nak belajar kan. Haa, mari lihat apa yang berlaku sehari sebelum presentation dan hari presentation vision board ni.

Persiapan kami :

 

Kemain sibuk lagi diorang ni siapkan vision board memasing. Aku? Belek majalah dan paper tuk ambil segala macam ayat yang ohsem dan gambar yang cun dan hensem belaka. Hakhak.

Presentation la pulak :

Mr. Ben in da houz!

Itu dia. Bermacam-macam gelagat yang kitorang tonjolkan masa present tu. Menggeletar? Tipu kata tak. Tahap nerves memang ketara nak-nak pulak masa present. Pada mulanya bukan main lagi ok tapi hambek kau masa presentation. Menggeletar habis! Anxiety disorder betul!

  

Muka-muka bangga bila presentation selesai. Yahoo! Alhamdulillah. Syukur sangat-sangat. Ada lagi 3 presentation menanti kami. Seronoknya saya. Jumpa di entry GCAP yang akan datang. Sekian saja laporan dari bilik warna pink. :P

4 org mengomel :):

Pakcu Sofi said... Reply To This Comment

pernah buat,,,tp tajuknya "10 years from now"..kena state kat situ apa matlamat 10 tahun akan datang

Azwa said... Reply To This Comment

@Pakcu Sofi lebih kurang je kan module gems & gcap. haa. act, our trainer suh buat 5 tahun tpi kitorang bantai sampai 15-20 tahun. haha.. semangat pnya pasal

Nurfarizan said... Reply To This Comment

Izan x ingat pernah buat ke x? Hahaha.. Acane ni.. >.<

Azwa said... Reply To This Comment

@Nurfarizan haha. cane tu izan